Haven ikke for "pæn"

Sådan bør jeg IKKE indrette min have og andre arealer

Haven ikke for "pæn"

Indlægaf Dsnegl skrevet tirs 11. mar 2008 12:02

Biolog Frank Jensen råder til, at man ikke skal være for nidkær med oprydningen i sin have - tag et kik:

http://www.bolius.dk/viden/nyheder/2007 ... d-i-haven/

Hvad er din erfaring ?
Brugeravatar
Dsnegl
Administrator

Geografisk sted: Viborg Kommune

Re: Haven ikke for "pæn"

Indlægaf Zep skrevet ons 26. mar 2008 13:30

Jeg tilslutter mig biolog Frank Jensen. Jeg konstaterede de første dræbersnegle i haven i 2002 og har siden kastet mig over en del bekæmpelsesmetoder med mere eller mindre held. Mængden, som hidtil har været voksende fra år til år (dog med et dejligt pusterum i sommeren 2006, hvor det var tørt og varmt...), gør, at min havelogik siger, at jeg bør fremme naturens egen forsvarsmekanisme, selvom den endnu ikke er gearet til invasionen. Derfor er Ferramol lagt på hylden i år og erstattes på kort sigt af mekanisk bekæmpelse.
Brugeravatar
Zep

Geografisk sted: Bornholm

Indlægaf anna skrevet tirs 1. apr 2008 15:03

Ja, lige netop. Rart at også en fornuftig biolog kan blande sig i debatten og fortælle han ikke har de store problemer med sneglen, fordi hans have har så mange naturlige fjender. Akkurat min erfaring!
Desværre har TV og diverse medier bidraget til en useriøs og hysterisk debat, hvor også nogle biologer desværre har forvirret begreberne. At sneglene ingen naturlige fjender skulle have, er naturligvis nonsens. Om ikke andet så er fine sprøde snegleæg naturligvis mums for rigtig mange dyr. Snegle er jo ikke kun store, stærke og velvoksne med tyk hud, de skal først vokse sig store og er som alle andre snegle meget udsatte. Rækken af naturlige fjender vokser hele tiden, forhåbentlig kan siden her også være med til at hele snegledebatten holdes nede på jorden. Og husk, naturen kan selv!
Mvh. Anna Sørensen, Esbjerg
anna

Indlægaf Ely skrevet ons 23. jul 2008 15:34

Tak for denne artikel. Nu vil vi med sindsro nyde vores lidt vilde have og glemme tanke om, at det måske er derfor vi har dræbersnegle.. :D
Ely

Tilbage til Optimale levesteder for en dræbersnegl